2007-01-26

Bakom förlåten

Efter att ha vandrat i tjugofem dagar och ivrigt studerat kyrkofäderna och samtliga heretiker under de nattliga timmarna haver jag dragit en och annan slutsats. Jomän. Både en och två slutsatser har det blivit med tiden. Jupp. Till exempel har jag beslutat mig för vilken konfession jag skall omfatta. Japp! Det får bli Manikeismen. Ja, det finns inga adepter i europa sedan ett och ett halvt tusen år tillbaks men det skiter jag fullständigt i. Manikeismen passar mig utmärkt. En lagom synkretistisk religion som innefattar det mesta som en man kan begära av livet. Enhet, mångfald, ljus, kärlek, vegetarisk kosthållning, allvar, mystik, ja, snart sagt allt finns med. Det är en religion som heter duga det. Jomän. Fy hunna vad bra den är. Jisses. Jodå, Jesus får vara med på ett hörn han också. Och Buddha. Och Zarathustra. Ingen diskriminering där inte. Nej då. Det mesta får liksom plats. Det är inte så dumt. Jag älskar vidlyftiga religioner. Hmm. Svulstiga och ymniga skall de vara. Mulliga och nästan lite lätt fetlagda, då är de som bäst.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jo,jo!
Världen är ett slagfält mellan goda och onda krafter. Mellan ljus och mörker. Materien är ond och anden är god. Ljusparadisets konung har fem kroppsliga lemmar:saktmod,
vetande,förstånd, hemlighet,insikt.
Fem andliga:kärlek, tro, trohet, ädelmod, vishet.
Församlingens ledare förväntas leva i celebat och inta vegetarisk och ljusbringande kost.
Kan de va nåt för en Hemul?

Anton i Us.

27/1/07 12:41  
Blogger Hemulen said...

Mjae. Jag funderar på att konvertera till det Arianska kätteriet som utrotades på 700-talet. Langobarderna, denna stolta stam, var de som längst höll ut mot den mäktiga kyrkan. Vi får se, vi får se...

27/1/07 12:57  
Anonymous Anonym said...

Langobarderna?
I slaget vid Tagginae 552 samlade Langobarderna 7000 man för att bekämpa Herulerna. Herulerna?
Är det möjligen avlägsna släktingar på bryllingsidan?

Arian.

27/1/07 13:41  
Blogger Hemulen said...

Jo, vad jag förstår så härstammar samtliga nu levande Hemuler i rakt nedstigande led från Herulerna. Eller från de Heruler som återvände till skandinavien från trakten av svarta havet under folkvandringstiden.

27/1/07 13:47  
Anonymous Anonym said...

Tillhör möjligen Hemulens anfäder den grupp som drog norr ut mot Mälardalen, Uppland(Vendel och Valsgärde). Enligt Prokopius "Den yttersta delen av världen". Eller gruppen som flydde till Island på 870-talet och som valde kvinnliga rådgivare och kultledare.

Blända

27/1/07 14:18  
Blogger Hemulen said...

Ja si det vete gudarna. Själv har jag i alla fall kvinnliga kultledare i min egen vardag. Katten Barbro och Gafsan, de styr mig med järnhand.

27/1/07 14:56  

Skicka en kommentar

<< Home