2007-01-27

Jag har konverterat

Jag vill härmed tillkännage att jag har konverterat från Manikeismen, som jag ansåg alltför vidlyftig, till den Arianska Kristna konfessionen som den utformats av Arius från Alexandria cirka 260-336. Denna konfession känns stabil och väl grundad. Dessvärre finns nästan inga urkunder kvar eftersom kyrkan utrotade så gott som all heretisk litteratur under ett tidigt stadium av sin utveckling. Det som fick mig att konvertera var min vurm för den store Wulfila, gotisk biskop från 300-talet. Dessutom är jag över hövan förtjust i det gotiska språket och ämnar snarast möjligt övergå till att enbart tala gotiska. Tills vidare kommer jag dock att fortsätta skriva dessa anteckningar på mitt modersmål.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jah jabai habau praufetjans ja witjau allaize runos jah all kundhi.

Mvh Wulfilas

27/1/07 16:52  
Anonymous Anonym said...

Det finns ingen gud som haver längre.
Men det fanns en som hade.

Blandaren

27/1/07 17:03  
Blogger Hemulen said...

Jo, det är ju kärleken som är viktigast i alla fall.

30/1/07 10:05  

Skicka en kommentar

<< Home