2007-02-22

Avbön

Efter en del efterforskningar har jag dragit slutsatsen att den zoroastriska religionen är på tok för ny och modern. Den duger inte. Det behövs något äldre och mer ursprungligt. Jag letar vidare bland förvediska, föravestiska indo-iranska kulter och de spår som finns kvar i keltiska, germanska, baltiska, grekiska och italiska mytologier. Jag är ute efter något som alls icke är tillrättalagt eller ordnat. En ursprunglig kult. En icke teologisk religion. En religion där ingen reformation har skett. Där inget ljushuvud har varit framme och petat i dogmerna eller ordnat till mytologin. Det ser ut att bli någon form av indo-iransk-europeisk polyteism. Det blir många altaren att bygga. Jisses. Mycke tempel. Många offerplatser. Vi och harg. Jag kommer inte att få en lugn stund. Det är mycket.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kära Hemulen!

Hoppas Nu förstår att jag högaktar Er vandring och Ert sökande. Det kan dock komma en bekymrad ilning längs ryggraden. Frågan infinner sig om Ni gått vilse i livsåskådningarnas irrgångar. Har Ni helt avsagt Er de världsliga, men ändock högre stående njutningarna? Tänker på snuset, spriten, boobsen, fläsket (det man äter) och det intima umgänget.

Högaktningsfulla bugningar om söndagen

Dr Lolek

25/2/07 16:42  
Blogger Hemulen said...

Jag kan försäkra er, högt ärade Doktor, att dessa farhågor är helt bortkastade på en sådan obotlig livsnjutare och skörlevnadsman som undertecknad.

26/2/07 14:35  
Anonymous Anonym said...

Herr Hemul

Jag känner mig lugnad. Det finns fall beskrivna i litteraturen där visa personer, män och kvinnor, gått vilse. Ville bara försäkra mig om att Ni inte planerat att göra dessa personer sällskap.

Dr. L

26/2/07 22:56  

Skicka en kommentar

<< Home