2007-02-01

Avdelningen för bortkomna eftertankar

Jag gick till polisens hittegodsavdelning och frågade efter sektionen för borttappade eftertankar i ett sista desperat försök att undvika ännu en tjugofemdagarsvandring. Konstapeln såg frågande på mig och meddelade att någon sådan sektion inte finns varpå jag replikerade att det var det värsta jag någonsin har hört. Hur är det då med avdelningarna för förlorade hågar, borttappade minnen, tappad lust, livsgnisor, ambitioner och annat värdefullt som man lätt blir av med, undrade jag. Finns inte de heller? Konstapeln såg en smula road ut och svarade nekande medan han ivrigt ruskade på huvudet så att mössan trillade av. Medan jag gick hem ondgjorde jag mig i mitt inre över denna civilisations hopplösa fåvitskhet.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kära herr Hemul.
Min min socken har den verksamhet Ni beskriver knoppats av från polisen och lagts ut på entrepenad efter ett anbudsförfarande. När någon i närområdet hamnar i Er situation uppmanas de att vända sig till Smyrnakyrkan. Det är sanningen att säga sällan de har fått in något upphittat, men de erbjuder annat, ofta bättre begagnat och inte sällan av sekunda kvalite. Ja, ja...

Doktor L

2/2/07 08:46  
Blogger Hemulen said...

Var hälsad högt ärade Doktor. Ni är en handlingskraftens riddarborg där rådvillhetens och tröstlöshetens murbräckor aldrig lyckats åstadkokmma ens den minsta lilla repa i muren. Edra förslag och ideer på lösningar på till synes olösliga problem komma i en aldrig sinande ström som jag skattar oerhört högt, käre Doktor. Utan edra goda råd vore min gärning på denna jord fölagd på en helt annan nivå, en långt lägre sådan, om detta över huvud taget är möjligt, därom vet jag intet.

2/2/07 09:30  

Skicka en kommentar

<< Home