2008-03-28

Svennevad i Armenien

Svennevads socken i Närke gränsar till den Armeniska regionen Ararat. Detta är ett faktum, måhända inte helt geografiskt klarlagt men ändå, jag vet nog att det förhåller sig så. Jag har cyklat från Pålsboda till Artashat för att handla hirs och tobak många gånger. Jag förutsätter att det var någon gång på sjuttiotalet när jag som tonåring cyklade ärenden åt min mor. Det tog inte lång tid att cykla den sträckan, det var den naturligaste sak i världen, man cyklade till tätorterna Ararat eller Artashat om man behövde handla något. Ibland cyklade min mor eller far med mig. Riksväg 58 några mil, förbi Kvarntorpshögen och en bit till, så var man framme. Vi stannade ofta vid ett tehus i Stigtomta för att dricka te eller turkiskt kaffe och om farsgubben var med så rökte han frukttobak ur en vattenpipa och sedan cyklade vi vidare. Ibland stannade vi till i staden Ani för att besöka min mormor som var blind och levde ett stillsamt och en smula ensamt liv i den gamla kyrkan från Abughamirernas tid. Nästan inga bodde där längre. Området hette Solberga om jag inte minns fel. Alldeles intill Isaksdal och den gamla katedralen från niohundratalet ritad av arkitekten Trdat. Nu finns det inga Armenier kvar i Ani och mormor är död sedan länge.