2008-08-17

Talet

Vi är alla slavar under en härskardynasti som befolkas av hopskrumpna och förtorkade schimpanser. Men eftersom vi är förnuftiga människor så fortsätter vi envetet att andas. Och vi upphör aldrig att växa. Varje dag söker vi idogt efter näring. En av de mest spridda lögnerna som har utgått från de skrumpna tyrannerna är den att människor slutar växa i arton till tjugoårsåldern. Denna lögn är förödande för vår figur. Det gäller att aldrig sluta växa. Vår målsättning måste alltid vara att fortsätta utvidgas i alla riktningar. Och nu talar jag inte om de fyra vädersträcken. Det finns många riktningar som ännu inte har blivit utforskade. Vi bör alltså sträva efter att omfatta alla riktningar och att expandera så att vi blir en allt omfattande famn där allting ryms. Vi ska bli som oändliga tänjbara lakan som utvidgas i alla riktningar samtidigt. För detta krävs enorma resurser i form av näring av olika slag. Vi bör äta oss fördärvade varje dag. Vi ska dricka oss redlösa. Vi ska berusa oss, med vin, kärlek och poesi. Vi ska älska oss till döds varje minut. Detta är den enda vägen att gå. Det enda sättet att göra motstånd mot det snöda tyranniet som ständigt arbetar på att torka ut oss och få oss att krympa. Mina vänner: Sväll!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ett mycket fint tal. Det hade blivit kvällens clue om det hållits på den härliga kvällen.

8/9/08 11:43  
Blogger Hemulen said...

Tack tack. När jag fyller 60 ska jag hålla ett tal vid middagen.

8/9/08 12:17  
Blogger stomper said...

Det ser jag fram emot!

24/9/08 09:52  
Anonymous Anonym said...

Du skriver lite som George Ivanovich Gurdjieff. Jag förstår väldigt lite, även fast jag är armenie, men det är kanske meningen.

13/11/11 18:13  

Skicka en kommentar

<< Home